De Kwestie
De Kwestie

De Kwestie

In de podcastserie De Kwestie gaat host Sander Denneman op zoek naar de laatste wetenschappelijke inzichten en ervaringen uit het bedrijfsleven over spraakmakende kwesties. Een podcast van de Amsterdam Business School van de UvA.

Met de kracht van data de wereld verbeteren

De toepassingen van data en algoritmes lijken oneindig. Algoritmes beperken ingewikkelde berekeningen met ontelbaar veel uitkomsten, zodat de slimste opties sneller boven tafel komen. Dit kan bedrijven helpen hun omzet en winst te vergroten, maar deze toepassingen kunnen ook ingezet worden om de wereld te verbeteren. Dick den Hertog (hoogleraar Operations Research aan de Amsterdam Business School) en Arno Lubrun (CEO van Facebook Benelux) bespreken de talloze mogelijkheden van data.

Dominantie Amerikaanse & Chinese Big Tech

De Amerikaanse en Chinese Big Tech-platforms hebben in een razend tempo de manier waarop we communiceren, werken, kopen en denken veranderd. Maar welke prijs betalen consumenten en bedrijven? Wat betekent dit voor de Nederlandse en Europese concurrentiepositie. En hoe staat het eigenlijk met onze privacy? Marc Salomon, Professor in Decision Science en decaan van de Amsterdam Business School en Martijn Snoep, Bestuursvoorzitter van de Autoriteit Consument & Markt, gaan op zoek naar het antwoord op deze vraag.

Digitale Transformatie

Digitalisering heeft zo’n beetje iedere markt ingrijpend veranderd. Bedrijven van nog geen tien jaar oud zijn opeens de grootste spelers en gevestigde bedrijven lijken buitenspel gezet. Maar wie gaat de volgende digitale revolutie winnen? De oudjes of de jonkies? En wat is nodig om succesvol te transformeren? In deze aflevering van De Kwestie gaan Hans Borgman, Professor of Information Systems and Digital Business aan de Amsterdam Business School, en Marijn Pijnenborg, investeerder bij Boralis en oprichter van huizenapp Funda, op zoek naar het antwoord op deze vragen.

Marketing & Degrowth

Als marketeer heb je maar één doel: consumenten verleiden producten te kopen. Maar er staat een nieuwe generatie bedrijven op die marketing inzet om consumenten minder te laten kopen. Maar hoe werkt dat, marketing voor ‘degrowth’?In deze aflevering praat Sander Denneman met Willemijn van Dolen, professor of Marketing aan de Amsterdam Business School, en Jelle Mul, Senior Marketing Manager EMEA bij kledingmerk Patagonia, over de vraag: Hoe verleid je mensen minder te consumeren?

Toezicht in tijden van crisis

Crisis is al sinds de kredietcrisis ‘het nieuwe normaal’ voor bedrijven. Met de COVID-19 crisis is het weer alle hens aan dek voor bestuurders, maar óók voor de RvC’s. Welke rol hebben commissarissen en hebben zij wel iets geleerd van de vorige crisis? In deze aflevering praat Sander Denneman met Hans Strikwerda Professor of Organisation and Change aan de Amsterdam Business School en Marieke Bax, commissaris bij o.a. vleesproducent VION en Financieel adviesbureau Frontier Economics. Zij zoeken antwoord op de vraag: Wat moeten RvC’s, als crisis het nieuwe normaal is?